Oost, west, de tuin op z’n best

Het is vies benauwd buiten. Ik lig daarom maar met de laptop op schoot op de bank boven. Eigenlijk had ik buiten willen zitten, ik heb daar immers een stopcontact om mijn toppie van stroom te voorzien, maar toen ik mijn ijsje op had vielen er al weer een paar dikke druppels.. Achteraf is het bij die paar gebleven, maar het warme gevoel is er niet minder op geworden. Hier boven is het in ieder geval een stuk aangenamer en kan ik heerlijk comfortabel liggen.
Dinsdag was het ook al zo heet. En al helemaal toen ik ook nog eens in de file terecht kwam op de E4. Al dat werkverkeer dat van Stockholm af kwam zorgde er voor dat we tot aan Upplands Väsby en Rosersberg alleen nog maar stapvoets konden met veel remmen.. Note to myself: zorg dus dat je voor die drukte weer op weg bent naar huis.. Ik was namelijk, zoals ik al in een eerder weblogje schreef naar Rotebro Handel geweest, een plaats met winkels in Sollentuna, pal aan de E4.
Hier zit namelijk de Öob, inmiddels een van mijn favoriete winkels geworden om inkopen te doen. Normaal ga ik altijd naar Boländerna in Uppsala, maar vanaf het werk is Rotebro dichterbij en deze heeft ook een ander assortiment. Zo kan ik daar bijvoorbeeld goedkoop aan caviavoer komen, terwijl die in Uppsala niet eens in het assortiment zit. Niet dat ik nou alleen voor caviavoer helemaal daar heen rij, nee, deze keer mocht ik ook weer leuke dingen kopen voor mijn tuintje.
Ik was er namelijk laatst al een keer geweest om die slakkenkant te kopen voor aan de moestuinbakken zodat er geen slakken in kunnen komen. Toen had ik ook al een zak caviavoer mee genomen en zag ik dat ze er ook tuingereedschap in het assortiment hadden. Maar omdat ik die slakkenkant al ging kopen heb ik dat toen maar laten hangen. Maar ergens had ik toch spijt. De spade die ik zag hangen mocht dan wel goedkoop zijn, ook was deze van degelijke kwaliteit die je van een spade mag verwachten. Zwart van kleur met boven aan de steel een kunststof/rubberen handgreep. Dus nu toch maar gekocht want dan kan ik eindelijk eens goed dat onkruid uitsteken dat rondom mijn moestuinbakken groeit. Ook heb ik een cultivator gekocht uit de zelfde serie. Je weet wel, zo’n drietand om de grond mee los te maken. Ook heb ik meteen een nieuwe snoeischaar gekocht omdat de gene die ik al had niet altijd even best meer knipt. En twee kaarsjes in een terracotta potje voor op de tuintafel. En natuurlijk ook vast een extra zak caviavoer..
Maar naast die Öob daar zit ook een bloemenwinkel.. En die hadden massa’s of tuinplanten buiten staan. En leuke tuindingetjes binnen.. Heerlijk dus om tussen te snuffelen. Want ze hadden namelijk ook afgeprijsde plantjes die volgens hun al bijna afgeschreven waren.. Heb toen voor weinig geld vier mini zonnebloemetjes gekocht en twee grote geraniums die nog vol knoppen zitten. In mijn plantenbakken met bloemen waren er namelijk wat gaten gevallen en die heb ik nu weer mooi op kunnen vullen. En sinds dinsdag staat er ook een heuse regenmeter in. Ik zag zo’n leuke daar.. Metaal met twee vogeltjes erop en een glazen reageerbuisje. Kan ik voortaan kijken hoeveel regen er valt hier want dat vind ik toch ook wel interessant.
En ze hadden er ook hele leuke naambordjes voor in de tuin.. Met Zweedse tekst uiteraard. Van die metalen waar in sierlijke letters groente, bloemen en aardbeien op was geschreven. Ook die staan nu overal in mijn tuintje. Doet me een beetje denken aan de botanische tuin van Carl Linnaeus waar je ook bij alle planten zo’n naambordje ziet staan.
Maar het gaat goed met de tuin.. Moestuin groeit hard en vooral de snijbonen hebben een groeispurt gehad.. Dat ziet er nu uit als een groot oerwoud. Ook de andere boontjes en erwtjes gaan goed. En aan mijn cranberry plantjes komen zelfs al de 1e cranberries, al zijn het nog van die groene bolletjes.. Aardbeien daarentegen doen het helemaal super. Ik heb er elke dag al kunnen plukken en gisteren zelfs zoveel tegelijk dat ik een boterham met aardbeien heb kunnen eten.
Moet nu alleen het ongewenst groen weer eens weghalen uit de moestuin, dat groeit momenteel ook weer als een tierelier. Maar ik hoop ook op een paar stevige regenbuien zodat alles weer eens lekker goed bewaterd wordt. Maar tot nu toe mag ik niet klagen.. Ik heb een gezellig terrasje aan de voorzijde van mijn huisje, bakken vol mooie bloemetjes, eet aardbeien uit eigen tuin en de moestuin groeit goed.. Ik ben tevreden..

4 gedachtes over “Oost, west, de tuin op z’n best

Plaats een reactie