Living the good life

Nou, daar lig ik dan.. Lekker warm in mijn bedje in de tent. Inmiddels ben ik verhuist van Mariannelund naar Jönköping en heb ik de tijd gevonden om jullie weer eens op de hoogte te houden van al mijn avonturen hier. Want er is in die paar dagen tijd natuurlijk alweer heel wat gebeurd. De laatste keer dat ik schreef was ik zo gek om in het miezerige weer een flinke boswandeling te gaan maken. Onder het mom van nu kan het nog want straks zit ik in de grote stad.
Ook heb ik in de buurt van Holsybrunn een mijn bezocht, de Kleva Gruva. Deze bestaat al sinds 1691. Je mocht zelfstandig de mijn in. Alle gangen liepen namelijk dood en verdwalen was dus zo goed als onmogelijk. In het midden van de mijn lag een klein meertje en vrijwel alle gangen kwamen hier weer bij uit. Wel was ik blij dat ik mijn rubberlaarzen aan had gedaan want sommige gangen hadden een laagje water er in staan. Aan het einde van de mijn moest ik weet niet hoeveel trappen omhoog om weer boven de grond uit te komen. Eenmaal buiten deed het scherpe daglicht pijn aan je ogen en kwam de warmte je letterlijk tegemoet door de vele laagjes die ik aan had. In de mijn was het namelijk niet warmer dan 5 graden.
Buiten de mijn had je ook een platform. Als je daar stond, stond je letterlijk boven op de mijn en kon je een heel eind van je af kijken. Ook kon je vanaf hier in meerdere schachten naar beneden kijken, de daglicht gaten die ik binnen in de mijn heb gezien.
Ook was er een mogelijkheid tot goud wassen. Dit liet ik natuurlijk niet aan mij voorbij gaan, hoewel het best zwaar werk was. Je moest een grote hoop zand in een kunststof bak wassen onder water en dan daarna constant zeven met water tot er nog maar een klein beetje overbleef en als je het goed had gedaan zag je vanzelf (zij het met een vergrootglas) stukjes goud glinsteren. Ik heb 4 stukjes gevonden en deze zitten nu in een reageerbuisje met water. Erg rijk ben ik er dus niet van geworden, haha. Dus ik mag na de vakantie gewoon weer aan het werk.

Omdat ik ook nog steeds die Lingonbessen en blauwe bessen in de koelkast had staan die ik eerder deze vakantie al geplukt was, moest daar ook nog iets mee gebeuren. Ze zouden het namelijk niet gaan overleven als ik ze mee zou nemen naar Nederland. En dus had ik bij de Öob in Vimmerby wat jampotjes op de kop getikt en in de supermarkt een pak geleisuiker. Met bicarbonaat kon ik de potjes uitkoken voor gebruik en zo kwam het dus dat ik op zaterdagavond na een dagje in de mijn in het kookgedeelte van het servicehus op de camping jam stond te maken. Gewoon omdat het kon.

De dag erna was het alweer tijd om te vertrekken. Het was goed weer. Sinds de avond ervoor had het niet meer geregend en zelfs het zonnetje deed zijn best om zich van zijn beste kant te laten zien. Omdat het niet al te ver rijden was naar Jönköping (een kilometertje of 100 maar) besloot ik eerst nog even van het mooie weer te genieten voordat ik de auto in zou stappen. Het werd een wandeling rond het meer hier vlakbij de camping, een die al eerder op de planning stond maar waar door het slechte weer nooit iets van gekomen was.
Maar nu was het droog en scheen de zon en dus vond ik dat ik gewoon nog even de natuur in moest. Het was tenslotte ook maar een rondje van 2,5km of zo. Met wel prachtig uitzicht over het water, dat dan weer wel.

De weg naar Jönköping was er weer een als zovele. Ik heb zonder navigatie gereden want verkeerd rijden was zo goed als onmogelijk. Vanaf Mariannelund een rechte weg via Eksjö. Het was dus voornamelijk op de borden rijden. Het laatste stuk kende echter wel flinke hoogteverschillen. Je kreeg een beetje de Ardennen feeling. Maar wel met schitterend uitzicht over Jönköping en het Vättern meer, gevolgd door een afdaling van zo’n slordige 8%. De camping waar ik nu verblijf ligt in Elmia, een beetje het countrygedeelte van de stad. Veel groen en heel veel sport in de omgeving. Zo kwam ik al langs het hockeystadion, de ijshal (de ijshockeyclub hier is zeer populair), het zwemparadijs en wat voetbalvelden. De camping zelf ligt hoog hier en dat merk je ook wel aan de wind elke avond. Maar daarbij krijg je wel een fenomenaal uitzicht over het meer, zie ik eind van de dag de zon ondergaan vanuit mijn tent en kijk ik ’s avonds uit over alle lichtjes van de stad.
Vanaf de camping is het zo’n 3 kilometer lopen naar het centrum en die weg (fietspad/voetpad) gaat helemaal langs het meer op. Gisteren ben ik dus naar de stad gaan lopen. Het was zonnig weer en ik kon zelfs in een t-shirtje lopen. Ik heb mijn dag toen door gebracht in het centrum van de stad en ik moet zeggen dat het er best gezellig is. Ook al mijn favoriete winkels waren aanwezig, dus dat maakte het alleen maar leuker. Groot is het centrum echter niet, maar dat heeft ook wel weer zo zijn charme. Ook de winkelstraat met klinkertjes en allemaal houten gebouwen maakte het helemaal compleet.

Vandaag ging ik iets heel anders doen. Ik ging een dagje cultuur snuiven. Museums bezoeken. Op het programma stonden het lucifermuseum en Husqvarna. Ja, ze hebben hier serieus een lucifermuseum in de stad. Jönköping is luciferstad nummer 1 en lucifers maken was hier big business. Op de plek waar nu het museum is gevestigd stond voor heen een grote luciferfabriek. Het museum ging over het ontstaan van dit ieniemienie stukje brandbaar hout.
Daarna door gereden naar Huskvarna om een bezoekje te brengen aan Husqvarna’s fabrieksmuseum. Dit museum gaat over het bedrijf Husqvarna en over alle dingen die ze in de loop der jaren geproduceerd hebben. Ooit begonnen als wapenfabriek en daarna hebben ze zelfs naaimachines geproduceerd, grasmaaiers, fietsen, motorfietsen, fornuizen, kettingzagen.. Van alles is er te zien wat ze allemaal geproduceerd hebben. Echt leuk om te zien. Zeker toen ik ook mijn moeders naaimachine in het museum tegen kwam.
Daarna nog even naar Smedbyn geweest, een straatje vlakbij het museum met allemaal oude rode houten ambachtshuisjes. Ook nog een stukje gewandeld in het bos naast het museum bij de waterval. Hier kon je door lopen richting de achterzijde van de fabriek en van daar uit had je een gigantisch uitzicht over Huskvarna, Jönköping en het meer. Het was ook helder, zonnig weer.
En nu lig ik dan weer lekker in mijn bedje. Tijd om zo de lantaarn maar eens uit te maken. Morgen staan er weer allemaal leuke dingen op de planning. En de vele foto’s? Die houden jullie nog te goed van mij.